20 mei 2023 Ostabat - Saint-Jean Pied de Port 22.5 km

20 mei 2023 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisterenavond met een volle herberg gegeten, denk wel 30 man, wij waren de enige Nederlanders😳maar best gezellig en lekker gegeten!

Baskisch dessert   In de herberg🤔
Na het eten ging de eigenaar nog wat accordeon spelen en zingen, wij vonden het wel genoeg….zodra het kon naar onze slaapzaal vertrokken… even later kwamen de Aziatische en de Franse pelgrim ook… maar snel proberen te slapen in onze lakenzak…vannacht een hoop gesnurk en hardop gedroom oa van mijzelf.. toch niet ons ding zo’n slaapzaal😴om 5 uur was de Aziatische pelgrim al aan het “vertrekken” en om 6 uur de Fransman.. pff William en ik ook maar opgestaan, wat koffie gedronken en wat stokbrood met jam gegeten en snel vertrokken. Om 6.45 uur waren we al op pad.We vertrokken om 6.45 uur
Heerlijk hoor! Het was een beetje mistig, mooi om de dag te zien beginnen! Ik ben een ochtendmens en William ook best dus leuk!

In deze camper kon je overnachten😳
Op een gegeven moment deze camper langs de route, hier kon je overnachten… In Gamarthe hebben we koffie gedronken bij een picknickplaats, stil gehucht maar toch een hoop herrie dat lijkt altijd wel zo..

Kerkje van Gamarthe       Dieren bijna altijd leuk!
Het was een prachtige wandeling, heel de dag een boerenlucht, en door de keutels maar dat heeft ook wel wat🤣Op een gegeven moment kwamen we een kudde schapen tegen verspreid over de hele wegDeze kudde kwam ons tegemoet😊
Grappig die weten dan ook gewoon dat ze voor ons opzij moeten gaan, William dacht nog hoe komen we daar langs🤓We zagen vandaag steeds meer pelgrims, hoeft voor ons niet zo. In Saint-Jean-Le-Vieux was een hotel waar we op terras geluncht hebben, echt heerlijk gegeten geitenkaas salade😊het terras was totaal verlaten, ik dacht nog zou je hier wel iets vers kunnen eten, wij waren dus de eerste en voor je het wist ging iedere pelgrim die langs kwam daar zitten… nou zeg ik heel mijn leven al, degene die op een leeg terras gaat zitten moeten ze geld bij geven🤣helaas moesten we toch gewoon afrekenen🤣Nog aan de praat geraakt met een Belgische pelgrim en daarna de laatste kilometers naar Saint-Jean Pied de Port. We gingen niet zo snel en werden nog ingehaald door een jonge Nederlander die blij was een paar Nederlanders te spreken dus mee opgelopen naar SJPdP, ook wij hebben weinig Nederlanders gesproken dus leuk! Hij wilde niet op de foto maar heeft een foto van ons onder de poort van  Sint-Jacob gemaakt.

De poort van Sint-Jacob

En toen waren we in Saint-Jean Pied de Port, kijk ik al heel lang naar uit😇maar we zijn er! En dat is leuk! Zoals het er nu naar uitziet stoppen we ook hier, mijn knie doet heel zeer, thuis zou ik nog niet naar de supermarkt lopen…..en om op deze manier de Pyreneeën in te gaan kan gewoon niet….

Bijna in Saint-Jean Pied de Port     Saint-Jean Pied de Port

Ondertussen zijn we op ons overnachtingsadres, en bekijken we hoe we het morgen aan gaan pakken. Vanavond gaan we SJPdP nog in om wat te eten en even rond te kijken, vanmiddag kwam de drukte best op ons af, maar een mooie plaats wel heel toeristisch😎

Mooie plaats Saint-Jean Pied de Port

Ons overnachtingsadres is oude boel, weer in onze lakenzak maar mooi behang!

Ons overnachtingsadres…    Mooi behang op ons overnachtingsadres😊

1. Adrienne Goris:
    20 mei 2023
    Is voor nu een mooi doel wat jullie bereikt hebben, wijs om eerst je knie te laten herstellen! Geniet nog daar 😘
  2. Lia en William:
    20 mei 2023
    Doen we😘
  3. Louisanne:
    21 mei 2023
    Jammer Lia van je knie. Maar wat een mooie tocht zeg. En een leuke verhalen. Jullie zijn al een heel eind gekomen. Ik doe het je niet na. Petje af. Sterkte met je knie.
  4. Lia en William:
    21 mei 2023
    Ja heel jammer, maar weer een prachtige ervaring!
  5. Marie-José:
    21 mei 2023
    Jammer dat je knie de rem er op zet. Wel verstandig om naar je lichaam te luisteren.
    Het was weer leuk jullie te volgen!
    Dank daarvoor.
    Goede reis nog.
  6. Lia en William:
    21 mei 2023
    Graag gedaan! Een volgende keer weer verder!
  7. Marianne:
    21 mei 2023
    Jammer dat het niet gelukt is, maar evenzo knap wat jullie al weer bereikt hebben. Chapeau!!!
  8. Lia en William:
    21 mei 2023
    Heel jammer, maar we zijn ook best trots ja! Het was pittig af en toe…
  9. Carla:
    21 mei 2023
    Jammer Lia en William. Maar zeker knappe prestatie! Het was leuk jullie te volgen op jullie wandelreis.
  10. Lia en William:
    22 mei 2023
    Ja jammer, maar we gaan er volgende keer weer voor!
  11. Nelleke:
    23 mei 2023
    Wat een mooie route. Zo mooi die onverwachte dingen die jullie onderweg tegenkomen. Een tafel met koffie kannen om even uit te rusten. Mooi gebaar van diegene die dit verzorgd.
  12. Lia en William:
    23 mei 2023
    Ja het is echt geweldig om zo onderweg te zijn!
  13. Annemieke Wagenaars:
    23 mei 2023
    Knap hoor, voor zover dat jullie al zijn gekomen.
    Jammer dat je knie een spelbreker is. Je kunt nu beter rust nemen en weer verder gaan als je knie weer goed is hersteld.
    Het was weer leuk om jullie verhalen weer te lezen, van wat jullie allemaal beleven onderweg.
    Zorg goed voor jullie zelf. Gaat vast goed komen!
  14. Lia en William:
    23 mei 2023
    Dank je Annemiek, ik kan niet anders dan rustig aan doen dus zit in het zonnetje🌞