20 november 2016 Ossendrecht - 15 juli 2017 Saint Loup en Champagne

3 februari 2018

Het begin

Zo'n 27 jaar geleden tijdens een autovakantie richting Portugal reden we door de Picos de Europa en zag je heel af en toe een Pelgrim richting Santiago lopen, op dat moment had ik nog nooit over de Pelgrimstocht gehoord, maar is wel meteen het plan ontstaan om ook eens te voet vanuit mijn woonplaats Ossendrecht naar Santiago te lopen. Het leek me toen al heerlijk om onderweg te zijn, eens helemaal iets anders dan het "gewone" leven.

Heel gek, maar nu 27 jaar later is er nog steeds niets van gekomen.....te druk met andere dingen........Het liefst zou ik de hele tocht in één keer lopen, maar ook nu nog erg veel andere "verplichtingen"  dus hebben mijn vriend en ik besloten de tocht wel vanuit Ossendrecht, maar in etappes te lopen tot aan Saint-Jean-Pied-de-Port, als we daar over een aantal jaren zijn willen we wel in één keer naar Santiago lopen.

Wij wonen dus in Ossendrecht, een klein dorp aan de grens met België, vlakbij Antwerpen en zo zijn we op een stormachtige dag, het was eigenlijk niet bekwaam om buiten te komen onze eerste wandeling op de Camino richting Kapellen gaan lopen, het plan was om meteen naar Antwerpen te lopen, maar ivm het stormachtige weer leek Kapellen wel ver genoeg......eindelijk het begin is gemaakt!! Wat ben ik blij!

20 november 2016 Ossendrecht - Kapellen 16 km

Gisteren hadden we nog het idee naar Antwerpen te wandelen, onze auto in Heide weggezet zodat we vanuit Antwerpen met de trein terug naar Heide konden en dan met de auto weer naar huis, maar de plannen zijn verandert....Wat later op de ochtend dan gepland, het was zo knus binnen met de storm rond het huis, zijn we te voet op weg gegaan.....we hadden wat onduidelijkheid over de te volgen route, maar 2 km van ons huis net in België zagen we de eerste St Jacobsschelp, we zaten goed! Ik was meteen helemaal blij!

Het eerste teken!   Blij samen op pad!
We liepen op de goede weg! Verderop zijn we toch nog een paar keer de route kwijt geraakt, de aanduiding is hier niet zo duidelijk, maar we zitten nog op bekend terrein, dus nu nog niet zo moeilijk......Staand een broodje in het bos gegeten en wat later lekker koffie gedronken bij De Neus, een vrij bekend café in Stabroek. Daarna doorgelopen tot de St.Jacobskerk in Kapellen, helaas was deze op slot, ik had graag voor de gelegenheid een kaarsje aangestoken........Dan maar naar het station gelopen, met de trein terug naar Heide, daarna weer helemaal blij en tevreden naar huis, het was een super leuke dag! Volgende week gaan we weer!

27 november 2016 Kapellen - Antwerpen 16,5 km

Rond 11 uur vanaf de St.Jacobskerk in Kapellen te voet vertrokken, we hadden de route goed voorbereid en dat was maar goed ook, de bewegwijzering ontbrak hier en daar....Het was niet echt een mooie tocht, maar altijd leuk om het landschap en de bebouwing te bekijken, er is altijd iets te zien, heel leuk! Het weer was prachtig, een aantal keren op een bankje een broodje gegeten en bij aankomst in Antwerpen bij de Hangar langs de Schelde koffie gedronken, heerlijk buiten in het zonnetje! Daarna langs de Sint Jansvliet, daar zit een overnachtingsplaats voor Pelgrims, gelopen en door de Hoogstraat naar de OLV Kathedraal om een kaarsje aan te steken voor onze tocht naar Santiago, al gaan we er waarschijnlijk lang over doen, het begin is gemaakt!

Kaarsje aangestoken in de OLV kathedraal Antwerpen
Via de Lange Nieuwstraat, daar is de St.Jacobskerk, deze was helaas gesloten, naar het station gewandeld en met de trein terug naar Kapellen, daarna weer met de auto naar huis, het was een prachtige dag, wanneer kunnen we weer vertrekken.....voorlopig geen tijd....

16 april 2017 Antwerpen - Lier 27 km

Het is eerste paasdag, de kinderen zijn de afgelopen dagen al wezen eten, dus tijd voor een flinke wandeling! Om 9.30 uur hadden we de auto al geparkeerd op de kaai, heerlijk om door een rustige stad te wandelen, aan de zuidkant Antwerpen uitgewandeld, we hadden het tempo er goed inzitten, af en toe een broodje gegeten en voor we het wisten waren we in Borsbeek bij de St.Jacobskerk, even uitgerust op een bankje in de zon, heerlijk! Voor koffie konden we helaas niet terecht in de plaatselijke herberg ivm paasdinners......later in Bouchout hadden we meer succes, ook daar geen plaats ivm paasdinners, maar we mochten wel buiten koffie drinken, de ober zag dat we er aan toe waren denk ik......heerlijke koffie met paaseitje in de zon, wat wil je nog meer......

De stad uit, op het platteland

Rond 16 uur wandelde we Lier binnen, een mooie stad, echt heel gezellig! Even in de St.Jacobskapel gekeken, maar helaas weer geen stempeltje kunnen halen.....nog even op de Markt iets lekkers gedronken en toen terug met de trein naar Antwerpen, daar bij Del Sud gegeten, echt een hele gezellige dag en 33 km gelopen, we kunnen trots zijn op ons zelf! Met de auto weer richting huis moe maar voldaan!

23 april 2017 Lier - Mechelen 17 km

Met de auto naar Lier en daar geparkeerd bij het station, op zondag gratis, dat lezen wij natuurlijk graag! Meteen naar de dienst voor toerisme gelopen en onze allereerste stempel gehaald, echt een blij en leuk gevoel! Lier is een prachtige stad!  Het was ook prachtig weer, en echt een hele mooie wandeling!

En prachtig!

Heel gezellig en zo ontzettend leuk om samen onderweg te zijn! We hadden wel heel de dag zin in koffie, maar moesten wachten tot Mechelen.....toen was koffietijd voorbij en hebben we in het zonnetje een Trappist en Kriek gedronken, of eigenlijk ieder twee, op één been kun je niet staan toch?

Na een mooie wandeling genieten op een terrasje!

Vandaag 17 km gelopen en heel blij met onze stempel uit Lier in ons Pelgrimspaspoort! Daarna met de trein weer naar Lier en naar huis, het was een geweldige dag! Donderdag is het Koningsdag en vervolgen we onze route!

27 april 2017 Mechelen - Tildonk 25 km

We waren een beetje laat op gang vandaag, om 11.45 uur de auto in parking geparkeerd en Mechelen uitgewandeld.

Mooie stad Mechelen!

Het was best koud, maar af en toe zonnig en een mooie route, we hadden de pas er flink inzitten, en hadden het idee tot Leuven te lopen, maar heel dom in ons enthousiasme bij vertrek hadden we er niet aan gedacht dat er vanuit Mechelen twee routes naar de GR 654 lopen, één via Brussel en één via Leuven. Wij hadden het idee via Leuven en de via Monastica te lopen en we liepen nu richting Brussel, de verkeerde route dus.....jammer jammer, we dachten nog even dan maar via Brussel te lopen, maar al snel kwam het idee een doorsteek naar de andere route te maken, met hulp van de moderne middelen geen groot probleem natuurlijk! Toevallig ook nog raad kunnen vragen aan een paar mensen die voor hun huis een sigaretje stonden te roken, heel verbaasd dat wij te voet naar Leuven wilde lopen stuurde ze ons de juiste kant op! Ze zagen eruit of ze net uit bed kwamen, en nog niet veel gewandeld hadden, dus snap hun verbazing wel.....

Uiteindelijk zaten we weer op de juiste route! Gelukkig konden we koffie drinken in een echt Belgisch dorpscafé, altijd grappig te zien hoe druk het op een gewone donderdagmiddag in zo'n café is, wij waren de enige die koffie dronken, de rest dronk iets sterkers.....en een aantal dachten zeker ook dat je op één been niet kunt staan.....misschien op twee ook wel niet meer.....

Het was een beetje saaie vermoeiende route, heel veel recht toe recht aan langs het water, wel mooi, langs water is altijd iets te zien, maar we hadden het een beetje gehad.

Lang pad langs het water..

Leuven al uit ons hoofd gezet, door het verkeerd lopen konden we dat niet meer halen. In Tildonk dan maar richting station gelopen, was nog een behoorlijk eind, toch zeker deze dag weer 25 km gelopen. bij het station aangekomen geen personeel, geen automaat en via internet lukte het ons ook niet een kaartje te kopen, dan maar brave burgers als wij zijn toch voor het eerst in ons leven " zwart " gereden, gelukkig geen controle, ik was er helemaal niet gerust op.....In Mechelen nog lekker gegeten in een heel gezellig knus restaurantje, Het Korenveld, rond 21 uur waren we weer thuis, ondanks de tegenslag met de route was het weer een super dag!

7 mei 2017 Tildonk - Bierbeek 28 km

Na een heerlijk ontbijtje thuis vertrokken we met de auto naar station Hambos bij Tildonk waar we vorige keer op de trein zijn gestapt, daar geparkeerd en om 10.20 uur weer gaan wandelen.

Van alles te zien onderweg...

Het hele stuk naar Leuven was nog langs het kanaal, maar altijd iets te zien, hele mooie bloemen in de graskant en veel watervogels, altijd leuk om naar te kijken! Ik had best meer foto's willen maken maar soms vervelend om steeds stil te staan.....Het was super lekker wandelweer, onderweg aan het water onze boterham opgegeten en genoten van de omgeving, heel gezellig!

Op naar Leuven we hadden de pas er weer goed in, na een paar uur wandelden we de stad binnen, echt een prachtige deftige stad!

Het gotische stadhuis van Leuven, prachtige stad!

Op de Markt lekker koffie gedronken met gebak, dat hadden we wel verdiend vonden we! Daarna weer verder gewandeld, genietend van de mooie stad en de gezelligheid! Bij het uitlopen van de stad kwamen we over het terrein van de Abdij van Park, daar nog even gepauzeerd op een muurtje bij een sloot, heel mooi hier!

Abdij van Park, net buiten Leuven

Zo lieten we de stad achter ons en waren we al snel op het platteland, ook heel mooi! Op een gegeven moment was de omschrijving in ons boekje wat onduidelijk en zijn we fout gelopen...altijd jammer, maar niet heel erg.....aan een wandelaar de weg gevraagd en die adviseerde toch echt terug te gaan, omdat we anders bij prikkeldraad het spoor over moesten.....we zijn ook geen 20 meer dus dat advies maar opgevolgd......inderdaad vonden we daarna weer snel de juiste route. Het landschap wordt al licht glooiend, echt heel mooi en al snel lopen we Bierbeek binnen. Even gepauzeerd en aan een voorbijganger de weg naar een bushalte gevraagd en naar een eventueel café..ook dat was er. Er was een wielerronde aan de gang, we waren nog even bang dat de bussen niet zouden rijden, maar dat viel mee. Eerst wat gedronken in het café, het was er niet heel gezellig, beetje rare sfeer, maar na een Trappist en een Kriekje hadden we er best de rest van de avond willen doorbrengen.......Gelukkig dachten we nog net op tijd aan de bus.......na een hele rondrit over het platteland, hier lijkt de tijd wel stil gestaan te hebben, weer terug in Leuven, daar kwamen we er achter dat bij station Hambos, waar onze auto stond op zondag geen treinen stoppen. De man achter het loket, die nog nooit gewandeld leek te hebben dacht dat het 20 minuutjes lopen was van het andere station, waar we uit moesten stappen naar onze auto, oké dat moest dan maar, een taxi was een beetje beneden onze pelgrims waardigheid.....Ik had nog gehoopt aan een conducteur of iemand te kunnen vragen of hij gezien ons probleem toch niet voor ons op Hambos kon stoppen, maar niemand te zien.....en aangezien ik geen 20 meer ben zou dat waarschijnlijk toch niet gelukt zijn.....dus op ander station uitgestapt en naar Hambos gewandeld, het was niet zoals die man achter het loket die nog nooit gewandeld had zei 20 minuutjes, maar 45 minuutjes, moe maar voldaan kwamen we weer bij onze auto, 28 km gewandeld..........Thuis lekker gegeten en nagenoten van deze mooie dag! Heel veel zin om weer te vertrekken, de volgende etappe is de laatste van de via Brabantica, dan gaan we verder op de via Monastica.

1 juni 2017 Bierbeek - Hoegaarden 18,5 km

Wat leuk om weer op weg te gaan en deze keer 9 dagen! We zijn zo ongeduldig om te vertrekken, dat we om 5.30 uur zijn opgestaan, lekker ontbijtje in ons eigen huis en de lunch voor de dag klaar gemaakt.

We vertrekken weer, heel blij wachten op de bus....

Om 7 uur op de bus gestapt richting Putte, bij de Moretuslei in Stabroek overgestapt op de Belgische bus richting Antwerpen. In de Belgische bus werkte het apparaat om een kaartje te kopen niet, dus mochten we gratis mee, dat horen wij graag....Een hele rit naar Antwerpen....op de Noorderlaan kwamen er 4 controleurs, ja echt 4 controleurs?? aan " boord " en wij zonder kaartje, na navraag bij de chauffeur geen probleem voor de 4 controleurs dat wij geen kaartje hadden, geen van de 4 had het idee dat we alsnog best konden betalen......grappig, echt België dachten wij....

In Antwerpen aangekomen wandelend naar het station, al snel zaten we in de trein richting Leuven, in Leuven best wel even moeten wachten op de bus naar Bierbeek, wij hadden heel veel zin in koffie en dachten we gaan weer naar het café waar het niet echt gezellig was in Bierbeek, maar helaas gesloten......Dan maar zonder koffie aan de wandeling begonnen, echt een prachtige tocht, een mooi glooiend landschap met veel akkerbouw en veel verschillende wilde bloemen in de graskanten, heel mooi!

We zijn goed op weg!

Uren later kwamen we aan in Meldert, waar we in de schaduw op een terras een Cola hebben gedronken, de zin in koffie was over......Het was een hele warme dag, best vermoeiend.....Net voordat we Hoegaarden binnen liepen struikelde ik, en viel  in de brandnetels, maar gelukkig net niet in de sloot........met een rugtas van 8 kg op mijn rug viel het nog niet mee om weer op te staan.......helemaal onder de rode brandplekken die best wel branden liepen we even later Hoegaarden binnen, gelukkig was er een gezellig terrasje en hebben we maar meteen 2 Hoegaarden Rosé besteld, dat smaakte naar meer, dus daarna nog maar 2!

In Hoegaarden aangekomen en veel dorst!

We overnachten hier in Hoegaarden in een appartement in de oude brouwerij, echt heel mooi! Als avondeten een pizza zelf afgebakken die we in de plaatselijke supermarkt hadden gekocht, het was een super leuke warme dag, echt genoten!

2 juni 2017 Hoegaarden - Eghezée 28 km

Om 6.30 uur opgestaan en lekker koffie gedronken met een krentenbol van gisteren, best lekker en zin om weer te vertrekken. Op tijd gingen we weer op pad, buiten wilde ik een foto maken van de brouwerij, maar mijn Iphone deed het niet meer, echt heel vervelend........ niet te lang bij stilgestaan, toch niets aan te doen, dat bekijken we later wel weer. Echt heel lekker gewandeld, in Jodoigne centrum koffie gedronken en inkopen gedaan, dus later op een bankje stokbrood met Brie gegeten, en een pain chocolat als toetje, zo gezellig!

Oud spoorwegtraject, mooi!

Bijna heel de dag hebben we op een oud spoorwegtraject gelopen, liep heel gemakkelijk, wel warm en weinig schaduw, het was een warme dag. Heel leuk we kwamen heel veel oude stationnetjes tegen, nu leuke sfeervolle huizen!

Best moe liepen we Eghezée binnen, in onze beleving een ongezellige plaats met veel doorgaand verkeer en heel veel lawaai, aan de rand van een drukke straat op het eerste terras dat we tegenkwamen een Cola gedronken, heerlijk na een dag met alleen water! Maar wat een drukte en lawaai, maar snel weer verder gelopen....Voor we naar onze B en B liepen wilde we gegeten hebben, helaas zo vroeg geen enkel restaurant open, dan van armoede maar een puntzak frites gegeten, bij nader inzien echt super lekker! Daarna nog 3,5 km langs een drukke gevaarlijke weg naar onze B en B gelopen, niet echt leuk....wat waren we blij dat we er waren.....lekker gedoucht en in de tuin gezeten, van rust ook hier geen sprake, een bouwplaats naast de deur en een drukke weg voor de deur.....en wijn hadden ze hier niet in huis, alleen appelsap, nou ja ook goed natuurlijk! Gelukkig werkt mijn Iphone weer, wat moet een mens zonder??

3 juni 2017 Eghezée - Namen 30 km

Ondanks de drukke weg best goed geslapen, echt een prachtige B en B, na een heerlijk ontbijt in een hele mooie gezellige ontbijtkamer kunnen we weer op pad! Vanaf het begin ging het wandelen een beetje moeizaam, dus regelmatig gestopt om op een bankje iets te eten en water te drinken.

Hier woont niemand meer...

Pas in Namen, koffietijd was al lang voorbij op een terrasje gezeten, maar ook hier veel drukte en lawaai. Dat is wel opvallend, misschien doordat we onderweg zo in de rust lopen vinden wij het snel lawaaierig als we in de " bewoonde " wereld komen. We slapen in Namen bij een mevrouw van Vrienden op de Fiets, voordat we ons slaapadres opzoeken moeten we wel gegeten hebben, want in die buurt is geen enkel restaurant. Veel restaurants zijn zo vroeg nog niet open, maar gelukkig toch op een helaas wel lawaaierig terras iets kunnen eten, was heerlijk!

De mevrouw van Vrienden op de Fiets kwam ons tegemoet lopen, omdat haar huis moeilijk te vinden was, door een communicatiestoornis leek ze een beetje ontstemd, maar eenmaal in haar huis, zat ze behoorlijk op haar praatstoel, na een paar kopjes thee en een uur of een paar uur later zijn we naar onze kamer vertrokken, doodmoe en toe aan rust.....

4 juni 2017 Namen - Anhée 23 km

Ondanks ook hier de herrie op straat onder ons slaapkamerraam hebben we redelijk goed geslapen, we waren dan ook doodmoe......gisteren avond moest ik er niet aan denken in één keer door te lopen naar Santiago, maar vandaag zie ik het weer helemaal zitten! Gelukkig blijkt de mevrouw van ons Vrienden op de Fiets logeeradres geen ochtendmens, ze zegt alleen het hoognodige....dus in alle rust van ons ontbijt kunnen genieten! Bij vertrek zei ze nog, jullie zijn een heel mooi stel! Heel lief! En ze zwaaide ons uit tot we de hoek omgingen, echt heel schattig!!

Genieten op een bankje langs de Maas

We liepen langs de Maas Namen uit, een heerlijke dag en veel te zien! Heel veel mooie oude deftige villa's, daar houd ik van, prachtig! En heel veel ganzen met jongen, dus een beetje oppassen, ganzen zijn soms echt wel agressief.......

Heel veel ganzen met jongen, zo schattig!Drogen in het zonnetje!

Wat een rijkdom uit lang vervlogen tijden hier, spreekt tot de verbeelding, wie hebben hier toch allemaal gewoond? Of wonen hier nog? Sommige villa's zien er nog prachtig uit, maar ook veel vergane glorie.....Lekker gewandeld en heel geregeld op een bankje gepicknickt, heel erg genoten van het onderweg zijn! Vandaag zou ik zo weer door willen wandelen naar Santiago! Gisteren riep een wielrenner naar ons Bon Camino, heel leuk, daar worden we blij van, ook al lopen we niet in één keer..

Prachtig langs de Maas!

Tijdens een rustpauze op een bankje kwamen we aan de praat met drie Vlamingen op de fiets, heel grappig die hadden afgelopen nacht geslapen op het adres waar wij nu naar toe liepen, we hoorden van hen, dat Jacques en Christine van dat Pelgrims overnachtingsadres maar 1 pelgrim verwachten, er was dus een misverstand dat wisten we nu al, maar ze zullen toch wel plaats voor 2 hebben? Nou dat was inderdaad geen probleem, hele vriendelijke mensen met een klein hondje ( keffertje ) niet te vergeten...... We werden gezellig ontvangen met een wijntje, moeilijk kletsen, wij weinig Frans en zij niets anders dan Frans....alle fotoboeken doorgekeken van alle Pelgrims die hier overnacht hebben, wij mogen morgen ook op de foto......Een leuk adres voor 40 euro drie gangen diner, overnachten en ontbijt. Sinds heel veel jaren hier voor het eerst weer een handwasje gedaan, dat was nodig na een aantal dagen onderweg zijn. Wat een super leuke dag was het weer!

Bevernel langs de waterkant

5 juni 2017 Anhée - Hastiere par dela 23 km

Niet heel goed geslapen, maar weer zin om te vertrekken! Tijdens een lekker ontbijtje ons lunchpakket klaargemaakt voor de dag, daarna een stempel in ons paspoort en het fotomoment voor de deur! Jacques was niet thuis, hij was naar de wandelclub, waar hij president van is........één ding is ons wel duidelijk, thuis is Christine de president! Maar leuk hoor, een gezellig adres om te overnachten!

Dinant, met citadel

Met onze droge schone was in de rugtas, gingen we weer op pad! We liepen stevig door en voordat we het wisten zaten we in Dinant aan de koffie, ook hier veel chic van vroeger, nu een beetje vergane glorie.....maar een aangename wandeling, best veel gepauzeerd, ook een tijd liggend op ons kleed aan de waterkant, heel leuk om de bootjes te volgen en te genieten van de zon! Het wandelen werd op den duur best zwaar, we voelen de spieren na een aantal dagen onderweg.....

Prachtige wolkenlucht!

Bij het inlopen van Hastiere meteen op een gezellig terras aan de Maas een Kriekje gedronken, daarna onze B en B gezocht en gevonden, een heel mooie oude villa! Even opgefrist en op zoek naar één van de 3 restaurants die hier zouden zijn, helaas 2 niet meer open en 1 " volzet " dit werd ons door de ober niet al te vriendelijk mede gedeeld.....uiteindelijk dan maar terug naar het terras aan de Maas, gelukkig konden we hier een soort koude schotel eten, met een Kriekje erbij best lekker! Daarna snel terug naar de B en B, we zijn best moe, gelukkig morgen niet al te ver......

6 juni 2017 Hastiere par dela - Givet 10 km

Vanmorgen weer lekker uitgerust wakker geworden! Het weer is verandert, zoals voorspeld regen.....om 8 uur zaten we aan het ontbijt in de deftige woonkamer met zicht op de mooie tuin, het was echt een super de luxe lekker ontbijt! We zaten met 4 aan tafel, samen met een echtpaar uit Brugge, dat hoeft voor ons helemaal niet, maar was eigenlijk heel gezellig! Echte gezellige kletsers op een leuke manier! De man had een lange baard, zijn kleinkinderen noemde hem Grumphy ipv opa, naar één van de zeven dwergen en daar waren ze trots op!

Na vertrek uit de villa eerst naar de bakker om brood voor de lunch, het weer was echt anders, dreigende wolken, maar gelukkig toch weinig regen....op een bankje langs de Maas gegeten oa een echte Belgische Eclair, heerlijk! Ondertussen vliegen de reigers af en aan naar een eilandje voor ons in de Maas, onderweg zijn...zo ontzettend leuk!

Station Givet, niet meer in gebruik...

Daarna verder richting Givet gewandeld, onderweg nog wilde Orchideeën gezien! Heel vroeg waren we al in Givet, het was vervelend weer, veel wind en wat regen, we besloten ipv het Ibishotel dat we besproken hadden, best ver van onze route een ander hotel in Givet te zoeken, dat lukte....een oud simpel hotel voor te veel geld, maar wel met uitzicht op de Maas, die middag heerlijk geluierd en geslapen, daarna boodschappen voor de komende dagen gedaan ( het schijnt dat we geen winkels meer tegen komen ) en heerlijk gegeten in een leuk restaurant! Best een hele leuke plaats Givet!

7 juni 2017 Givet - Mazée 16 km

Weer helemaal uitgerust hebben we zin om te vertrekken! Na het sobere ontbijt eerst langs de bakker om nog wat proviand in te kopen en al snel lieten we Givet achter ons. Een eindje op weg kwamen we op een wat onduidelijk punt van de route en besloten we langs het water te blijven, waarschijnlijk de verkeerde keus, want al snel kwam er een grote hond blaffend op ons af, schrikken dus, maar voor we het wisten kwamen er wel 15 blaffende honden op ons af, ik dacht echt nu zijn we er geweest.....we gingen heel dicht tegen elkaar aan staan en de honden bleven wel blaffend, maar gelukkig ook stil staan, toen zijn we omgedraaid en liepen de honden gelukkig niet achter ons aan....met knikkende knieën zijn we toen maar langs de weg verder gelopen, en hebben we geen problemen meer gehad......Het was een mooie route, in een klein dorpje bij een bakker koffie gedronken met een lekkere pain chocolat, de tijd heeft hier stil gestaan...maar een leuke mooie route!

Koffie in Aubrives

Na Hiereges, een leuk klein dorp was het best wel behoorlijk klimmen door het bos, maar echt heel mooi!

Mooi dorp Hierges!

Om 14.30 uur waren we al bij onze B en B in Mazeé', voor ons geregeld door Jacques en Christine met het keffertje......We waren wat vroeg onze kamer was nog niet in orde, maar we konden in de tuin genieten van een wijntje, als de zon scheen was het heerlijk, maar met een wolk ervoor best koud....We waren voorbereid, avondeten was er vandaag niet, dus een zak pinda's uit onze rugtas getoverd, we moeten roeien met de riemen die we hebben.....

8 juni 2017 Mazée - Oignies en Thieras 18 km

Vanmorgen in diepe slaap toen de wekker afliep om 7 uur, we hadden vannacht een buurman die best veel lawaai maakte, voor het ontbijt was hij al weer weg, dus niet gezien, maar wel gehoord...Na een lekker ontbijtje gingen we weer op pad! Wij snappen er niks van na een uur komen we al in een dorp met hotel/ restaurant en winkel. wij zien president Jacques nog voor ons staan, de komende dagen is er niets niets niets, dus zal ik voor jullie een overnachting boeken in Mazeé? Wij dachten dat is dan wel handig en vaarde min of meer blind op de president van de wandelvereniging.....achteraf hadden we beter zelf op kunnen letten en hadden we dus met een uurtje verder lopen gewoon kunnen slapen, inkopen doen en eten...ach allemaal niet erg...wij moeten als pelgrims nog veel leren........

Oud kerkhof

In een volgend dorp op het dorpsplein koffie gedronken bij het plaatselijk cafë, waar wij om 11 uur s'morgens als enige aan de koffie zaten, de rest dronk wijn, bier of iets sterkers......het was een mooie route, we hebben zelfs een vos gezien die waarschijnlijk door ons in zijn middagslaap gestoord werd.......later hebben we in een klein dorp in een bushokje onze lunch opgegeten, gezellig hoor! Na dit dorp begon de route door het grote donkere bos richting Rocroi, ik had verschillende pelgrim verhalen gelezen over verdwalen en slechte route aanduiding in het bos dus was best een beetje huiverig, gelukkig merkte we al snel dat de routeaanduiding met nieuwe bordjes super was, geen probleem dus, de route was makkelijk te volgen, wel een heel groot bos........het was best zwaar, maar heel mooi!!

Flink klimmen!Een super dag weer!

Moe liepen we eind van de middag Oignies en Thieras binnen, niet verwacht maar meteen een terrasje dus een kriekje gedronken, wat gekletst met de schoonzoon van de eigenaar, een Antwerpenaar grappig zijn schoonmoeder was aan het koken voor de avond in hun restaurant, maar hij raadde ons min of meer af daar te blijven eten?? Hij zag er niet uit of hij graag werkte, misschien was hij bang voor klandizie die avond? Nou ja, wij sliepen in een soort van omgebouwde stacaravan die avond met een soort van winkeltje in de voorraadkast waar je tegen betaling je boodschappen kon doen........zag er eigenlijk allemaal niet zo geweldig uit, maar we hebben wel heerlijk nog een uurtje in de tuin kunnen zitten, ook dit adres was door president Jacques geregeld en we zijn er blij mee! Zelf gekookt met boodschappen uit de voorraadkast en op tijd naar bed!

9 juni 2017 Oignies en Thieras - Rocroi 20 km

Weer niet zo goed geslapen het regent pijpenstelen, en we moeten de hele dag het donkere bos richting Rocroi in, als dat maar goed komt......De eigenaresse van de omgebouwde caravan komt ons ontbijt brengen, niet echt lekker, maar niet erg en we hebben gelukkig koffie kunnen zetten.....we maken ons lunchpakket en vertrekken met regenhoes om rugtas en regenjas met poncho van de Action er ook nog over heen in de stromende regen meteen berg op........

In de regen het grote donkere bos in...

Het was trouwens een prachtige route door het grote donkere bos ook al regende het echt heel de dag....Staand onder een grote boom onze lunch opgegeten echt in de stromende regen....de paden waren slootjes geworden, onze schoenen helemaal doorweekt en onze broeken door en door nat.....is dit leuk?? Ja we hadden het eigenlijk gewoon naar onze zin, best komisch ook!

En het bos voorbij...    Ondanks de regen genieten!

Pas toen we het bos uit liepen werd het droog, helemaal doorweekt kwamen we aan in Rocroi, waar we een hotel hadden geboekt.....Eerst maar een beetje opdrogen op een terras dat op dat moment in de zon lag, echt heerlijk! Schoenen en sokken te drogen gelegd en lekker genoten van het stadsgebeuren rond ons heen, een heel gezellig plek om na zo'n wandeling te zitten! Toen de zon weg ging  van het terras naar ons hotel Du Commerce gegaan, een simpel hotel, maar we hadden een leuke kamer, het weer was helemaal opgeknapt dus met de ramen open nog van de avondzon genoten en onze spullen verder te drogen gelegd...In het restaurant waren we die avond de enige gasten, maar lekker gegeten! Morgen weer terug richting huis, dat was nog een heel gepuzzel.....we worden om 8.30uur door een taxi opgehaald die brengt ons naar Givet.....op een andere manier lukte het ons niet van hier terug richting huis te komen......

10 juni 2017 vanaf Rocroi terug huis

Met de eigenaar van hotel Le Commerce afgesproken dat om 7.30 uur het ontbijt klaar zou staan, maar zoals we voorspeld hadden was er nog niemand te zien toen wij beneden kwamen, alle deuren op slot en geen ontbijt....een kwartier later werd het geregeld, de eigenaar kwam binnen en een personeelslid werd naar de bakker gestuurd,  al snel stond er een buffetje voor ons klaar, om 8.30 uur, of iets later stond onze taxi voor de deur, 80 euro om ons naar Givet te laten brengen, maar dat wisten we al.....in Givet kwam de bus op tijd,  in Dinant de trein ook, in Namen de trein richting Brussel Noord en daarna waren we zo in Antwerpen! De reis liep voorspoedig wel zo'n beetje een hele dag onderweg....in Antwerpen in het zonnetje iets gegeten en toen de bus richting Putte, helaas in Putte misten we net de bus naar Ossendrecht, dus uurtje moeten wachten, toen baalde we wel even.....om 16,30 uur waren we weer thuis, wat een geweldig leuke vakantie, heel erg genoten van het samen onderweg zijn, wanneer kunnen we verder gaan?

13 juli 2017 Rocroi - Le Faluel 28 km

Vanmorgen op 5 uur liep de wekker af, ik sliep net lekker, maar vandaag vertrekken we weer, dus snel opstaan en ontbijten! De laatste spullen nog pakken en lunchpakket maken, om 6 uur zaten we in de auto richting Rocroi. Om 9 uur parkeerden we de auto net buiten de vestingsmuren van Rocroi, even lekker koffie gedronken in de auto en daarna aan de wandel!

Mooie roos naast ons bankje in Sévigny-la-Foret

Het was een frisse ochtend, maar we liepen stevig door, dan heb je het zo warm! We hebben besloten ieder uur even te pauzeren, dus een uurtje later zaten we in het zonnetje op een bankje een broodje te eten, het was weer genieten!

Prachtige route!

Bij het uit lopen van het dorpje liep er een hond met ons mee, een soort Border Collie, we dachten hij zal zo wel omkeren, maar hij liep heel trouw met ons verder, als wij stopte stopte hij ook en als wij verder liepen liep hij trouw naast ons verder, ik vond het heel gezellig!! Maar William zag al een probleem voor de rest van de tijd.......ik ook wel wat......maar ik denk dat het een zwerver was en had al zin hem mee naar huis te nemen, zeker als hij de komende dagen bij ons zou blijven.......ik denk dat de hond wel een paar uur met ons mee liep, tot William alleen maar, best een beetje streng wees naar waar we vandaan kwamen, en ja hoor de hond draaide terug, best een beetje zielig......maar het leek toch beter om zonder hond verder te gaan....

Gezellig nu met ons drie!We kregen gezelschap van deze hond!

Het was echt een prachtige dag, best warm en ook een prachtige route, een lang stuk door een bos en over het " platte land " heel af en toe liepen we door een dorpje, op een gegeven moment wilde een dame ons een andere kant op sturen, wij natuurlijk niet geluisterd, maar voor we het wisten stonden we in haar keuken en konden we onze flesjes water weer vullen, de man des huizes lag net lekker in zijn zetel naar de Tour te kijken, komt zijn vrouw ineens met een paar pelgrims binnen.....buiten het dorp een tijdje onder een boom gelegen, ik was moe, en nog best een eind lopen door de weilanden.

Dorp Chilly in zicht!

Eind van de middag kwamen we bij ons overnachtingsadres aan in Le Faluel, een gehucht met drie boerderijen. Een Antwerpenaar die de drukke stad ontvlucht was en nu wel heel alleen en afgelegen zat te wonen op het platte land van Frankrijk......Samen met hem een Roseetje in de tuin gedronken en wat verhalen uitgewisseld, was heel gezellig, iedereen heeft zo zijn levensverhaal, ook deze Vlaming uit Antwerpen...die overigens een hele lekkere maaltijd voor ons op tafel zette met de nodige wijn en ook nog een zelf gestookte digistief, echt heerlijk en gezellig gegeten! Moe maar voldaan op tijd weer naar bed, morgen moeten we weer fit zijn.

14 juli 2017 Le Faluel - Wasigny 24 km

Deze ochtend een lekker ontbijtje op het terras.

Ontbijt in La Faluel

Daarna weer op pad, echt een prachtige wandeling met hele mooie vergezichten, akkers, weilanden en behoorlijk heuvelachtig.

Wat een ruimte...

In het volgende dorp, Signy-L' Abbay inkopen gedaan en koffie op een terras gedronken.14 Juli is de nationale feestdag hier, dus nog een festiviteit op het dorpsplein bijgewoond, allemaal heel officieël, iedereen in vol ornaat erg gewichtig en erg belangrijk, grappig!

14 juli in Signy-l'Abbaye

In de late middag en moe liepen we Wasigny binnen, buiten Wasigny logeren we in Grandchamp bij Jos een biologische boer die Nederland ontvlucht is vanwege alle regeltjes en nu leeft als god in Frankrijk......Eerst even genoten op de trap van de kerk van het verlaten dorpje Wasigny, een Nederlandse dame kwam vragen of we koffie wilde, niet gedaan achteraf wel jammer, we moeten nog wennen aan het pelgrim zijn....... Biologische boer Jos gebeld, hij haalt ons hier bij de kerk op, ik verwacht dan een super gezond uitziende blozende man, dus was even schrikken toen biologische boer Jos in een oude Mercedes bleek en ongezond uitziend al rokend stopte voor de kerk. Wij mee naar de biologische boerderij Ferme " Quatre Mains " .

Op de biologische boerderij..

Daar aangekomen samen met Jos een wijntje of twee op het terras achter het huis gedronken, wat een uitzicht, echt een prachtig plek, met inderdaad een enorme groentetuin, kippen, schapen en duiven. zijn vriendin stond de biologische maaltijd voor deze avond al te bereiden. Er logeerden ook nog een aantal Nederlandse dames en een Frans gezinnetje dat woonde op de Champs Élysées in Parijs, pa ma en twee smetteloze meisjes. Dit gezinnetje was denk ik nog nooit de stad uit geweest, de meisjes durfde niet in het zand te lopen.....Dit gezinnetje had deze dag een wandeltocht met een ezel gedaan, waarschijnlijk had de mama ergens gelezen dat het belangrijk was eens op het echte platteland te komen......de papa zag het duidelijk allemaal niet zo zitten, zeker niet toen we samen zaten te eten en de huiskat ineens op zijn schoot sprong, hij zat met zijn armen in de lucht van wat moet ik doen???? Gelukkig zat ik naast hem en heb hem snel van de kat verlost....vreemde situatie zo'n smetteloos gezinnetje hier op de zeker niet smetteloze boerderij......

15 juli 2017 Wasigny - Saint Loup en Champagne 29 km

Gisteren een lekkere biologische maaltijd op, vond ik, William vond het wat minder....en het was best gezellig, wel weinig ruimte voor rust en daar heb ik nogal behoefte aan...  Na het biologisch ontbijt bracht Jos ons terug naar Wasigny, waar we eerst bij de bakker inkopen voor de lunch hebben gedaan, niet biologisch....Ik voel me allemaal niet al te fit en krijg al heel snel last van mijn kleine teen, waar een blaar op zit, echt heel ellendig......een tijdje op onze deken in een weiland gepicknickt en daarna weer verder. Een Spaanse pelgrim die in Maastricht gestart was haalde ons in toen we weer zaten te rusten, even gekletst en foto's van hem en hij van ons gemaakt, leuk!!

Even rust in het zonnetje...

Verder gelopen naar Chateau - Porcien, ik heb zo'n last van mijn teen dat ik het eigenlijk niet meer zie zitten om verder te lopen, maar ik wil ook niet stoppen, dus even wat Cola en bananen gekocht, mijn teen opnieuw " ingepakt " en weer verder.

Nu echt een hele zere teen...

Echt afzien deze dag....voor een groot deel ook een saaie route door akkers heuvel op heuvel af, veel windmolens en hier en daar een klein dorpje waar werkelijk niemand meer lijkt te wonen, de jonge mensen trekken naar de steden en in de dorpen is niets meer, dus ook niets te eten of te drinken, gelukkig zijn we goed voorbereid en hebben we genoeg proviand bij ons!

Velden en velden....Een teken in de velden...

Ik had het niet verwacht, maar eind van de middag waren we dan toch in Saint Loup en Champagne, dus Jos gebeld, ja we slapen twee nachten bij de biologische boer, omdat hier geen slaapplaats te vinden is. Na een uur wachten zaten we weer in de oude Mercedes richting Grandchamp, Jos zat behoorlijk op zijn praatstoel, ja ja hij weet allemaal wel hoe het moet.....ook hier in Frankrijk is het leven niet zo makkelijk als gedacht.....beetje negatief allemaal....terug op de boerderij weer een nieuwe gast, een Belgische dame, samen buiten een wijntje gedronken en daarna weer een biologische maaltijd, Jos ging verder met vertellen hoe het allemaal moest hier in Frankrijk, vooral niet tegen in gaan zei mijn mensenkennis.....ik was blij dat ik weer naar bed kon....en ook blij dat we hier morgen konden vertrekken....

16 juli 2017 Grandchamp - Rocroi met de oude Mercedes en van Rocroi naar Reims met onze Citroën....

Vandaag was het plan om van waar we gisteren gebleven waren naar Reims te lopen, maar vannacht werd ik wakker van mijn kloppende kleine teen, echt heel erg balen, ik wil niet stoppen, maar durf vandaag ook niet verder te wandelen mijn teen is dik en rood, lijkt ontstoken.....ik kan er eigenlijk niet tegen om onze plannen te wijzigen, maar we besluiten ons door Jos naar onze auto in Rocroi te laten brengen. Een uur later gelukkig nog levend gezien zijn rijstijl stonden we bij onze auto in Rocroi, we waren wel toe aan koffie, dus eerst een terrasje opgezocht, en plannen gemaakt voor de komende dagen, we hadden nog vakantie dus....

Toch  naar Reims gereden, ons hotel was al geboekt en betaald. Eerst nog langs een Brocante markt ( ben ik dol op ), een beetje de route die we lopen proberen te volgen met de auto, was een hele gezellige dag!

Kathedraal van Reims

We sliepen in Reims bij Hotel De La Cathedrale, heel leuk klein hotel met uitzicht op de kathedraal natuurlijk! Wandelschoenen niet meer aangedaan, maar op slippers de stad verkend, hele mooie aangename gezellige stad!

Natuurlijk Champagne in deze Champagnestad!

Natuurlijk eerst een Champagne gedronken in deze Champagne stad, daarna lekker gegeten en genoten van het stadse gebeuren! De volgende ochtend echt een heerlijk ontbijt, daarna nog een wandeling door de stad en toen weer naar huis. Jammer dat we niet verder konden wandelen, maar  natuurlijk wel besloten terug in Saint Loup en Champagne te starten in onze volgende vakantie, we hebben al weer zin om verder te gaan, maar dat zal pas in 2018 zijn.......

1. Angele Van Dooren:
    22 april 2018
    Heel leuk om je belevenissen te mogen lezen. Wandel ze en geniet ervan !!
  2. Adrienne Goris:
    23 april 2018
    Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen !! Wandel ze, xxx
  3. Marie-José:
    26 april 2018
    Wat een kanjers zijn jullie! Respect voor het doorzettingsvermogen dat jullie laten zien! Succes met het herstel van de blaren en dan gewoon weer genieten.
    Groetjes van Marie-José