17 mei 2023 Orthez - Sauveterre-de-Béarn 24.5km

17 mei 2023 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Gisterenavond echt heel lekker Vietnamees gegeten!

Heerlijk gegeten bij Vietnamees restaurant
Daarna terug naar onze ziekenhuiskamer, we zijn maar vroeg gaan slapen, het spookte nogal op de gang vannacht, slecht geslapen en voelde me ook niet op mijn gemak, toch wel hele vreemde plek😱We sliepen in een oud ziekenhuis🤒    De ontbijtruimte was in de oude operatiekamer😱zie lampen

Dat werd er vanmorgen niet beter op, we kregen ons ontbijt in de voormalige operatiekamer, er zaten zelfs rode spetters op de vloer, we hopen denken verf, hoewel er niks rood geverfd was🫣wij waren de enige “patiënten” best een goed ontbijtje, maar de omgeving doet ook wat… we waren blij dat we dit ziekenhuis achter ons konden laten…We verlieten Orthez over de Gave de Pau met zicht op du Pont Vieux mooi!

De Pont Vieux
Het was weer heerlijk wandelweer, en een prachtige route! Al heel snel zagen we twee Nederlandse pelgrims, die we later ook nog gesproken hebben.

In de verte zien we de Pyreneeën al😊

Vanmorgen dus ondanks mijn zere knie toch maar op pad gegaan, ik heb in mijn hoofd dat we zeker tot Saint Jean Pied de Port moeten komen en liefst nog de Pyreneeën over, dus pijnstillers ingenomen, gebruik ik haast nooit en hielpen dus heel goed en de brace die William nu niet nodig heeft aan gedaan, als ik de zwaarte van de route had geweten had ik niet durven vertrekken, maar we hebben het gered en ging eigenlijk heel goed😊

Genoten vandaag!  Picknick op de trap
In de verte zien we steeds de besneeuwde toppen van de Pyreneeën, zo mooi! Het is hier sowieso echt prachtig, je hoort zelden iemand over vakantie in Frans Baskenland, maar wij gaan zeker nog eens terug😎

Mooi!
En wat een rust, je ziet geen mens, maar honden des te meer overal worden we toe geblaft, echt niet normaal….Gisteren liep William een eind voor mij en kwamen er twee op mij afgestormd, ik gillen en mijn wandelstokken (geeft toch wel een veiliger gevoel) voor me, gelukkig bleven ze staan..

Honden honden honden

Vandaag kwam deze rustige hond naast mij lopen, was wel een lieverd. Vorige week liepen we op een nogal desolate plek waar een hond weliswaar aan de ketting het terrein bewaakte, maar waar we maar net langs konden die hond tekeergaan, echt eng…later hadden de Franse pelgrims het er ook over…die honden is toch wel wat…

Kerk van Sauveterre-de-Béarn  Overal vervallen panden..
Maar ondanks mijn knie een super leuke dag gehad, nu zijn we bij een pelgrims overnachtingsadres, prima maar heel sober..we slapen in onze lakenzak en handdoeken zijn er ook niet, dus onze sneldrogende handdoek gebruikt, een soort zeem, werkt voor geen meter🤣 eten hebben we ook niet dus we snoepen maar wat uit ons noodrantsoen op onze kamer. Morgen gaan we op tijd weer op pad, het plan is een korte route tot het klooster van Saint-Palais, daar willen we overnachten, ben altijd al benieuwd naar het kloosterleven😇

1. Lilliane:
    17 mei 2023
    Hoi Lia, vandaag even een inhaalslag gemaakt met het lezen van je verslagjes. Zijn leuk om te lezen! Ik kreeg pas vandaag een melding dat je weer aan t schrijven/lopen was. Zo’n pelgrimage is toch heel wat anders dan een vakantie met auto/vliegtuig. Ik vind jullie heeeuuul dapper!!
  2. Lia en William:
    18 mei 2023
    Echt heel leuk, maar ook best zwaar! Auto/vliegvakanties ook leuk! Maar dit is weer een andere stap in de wereld😊
  3. C van den Bergh:
    18 mei 2023
    hoy Lia en Wiliam ik ben een beetje laat want mijn PC was kapot en niet meer te herstellen nu dus een nieuwe en dat is even wennen,maar jullie zijn dus weer een mooie tocht aanhet lopen door de mooie natuur genieten jullie er samen van en een voorspoedige tocht.groetjes tante Cor.
  4. Lia en William:
    18 mei 2023
    Dank je tante Corrie, we zijn echt aan het genieten!